نحوه محاسبه جریمه تاخیر کارمندان | اپ زون | Calculating-the-delay-of-employees

نحوه محاسبه جریمه تاخیر کارمندان | اپ زون

جریمه تاخیر کار کارمندان موضوعی مهم در مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی است. این جریمه ها به منظور تشویق کارمندان به رعایت حضور منظم در ساعات کاری و افزایش مسئولیت پذیری آن ها می شود.

0 امتیاز
زون جمعه 2 شهریور 1403 221 بازدید

منظور از زمان تاخیر در محل کار چیست؟

منظور-از-زمان-تاخیر-در-محل-کار.jpg

گاهی اوقات پیش می آید که کارمندان بنا به دلایلی مانند: ترافیک، گرفتاری، بیماری و سایر مسائل شخصی دیرتر از زمان تعیین شده به محل کار خود برسند. در این صورت، هر چقدر هم که مدت زمان تاخیر ناچیز باشد، از دیدگاه مدیر و مسئول مربوطه خطر جدی محسوب می شود. هر سازمانی با توجه به ساز و کاری که دارد اهداف مشخصی را در نظر می گیرد که قصد دارد تا مدت زمان معینی رسیدن به این اهداف را عملی کند. بنابراین تاخیر هر چند جزئی کارمندان آن سازمان، می‌تواند تاثیرات نامطلوبی در رسیدن به آن اهداف داشته باشد.

 

اصطلاح تاخیر، تعجیل و غیبت در محل کار به چه معناست؟

اصطلاح-تاخیر-و-تعجیل.jpg

تاخیر: عدم حضور به موقع شخص در محل کار بر اساس ساعت تعیین شده ورود را اصطلاحاً تاخیر (حضور بعد از ساعت شروع کار) گویند.

تعجیل: مدت زمانی را که شخص زودتر از ساعت مقرر محل کار را ترک می کند را تعجیل گویند.

غیبت: عدم حضور کارمند در محل کار بدون اخذ مجوز را غیبت گویند.

 

تأخیر و تعجیل مجاز چیست؟

تاخیر-و-تعجیل-مجاز.jpg

برخی از مشاغل مدت زمانی را بعنوان تلرانس برای ورود و خروج پرسنل خود در نظر می گیرند و بر اساس آن اگر تاخیر یا تعجیل کمتر از آن مقدار باشد، کسرکاری محاسبه نمی گردد. برای بهتر متوجه شدن این موضوع با یک مثال ساده برای شما توضیح می دهیم: اگر ساعت کاری مجموعه ای از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر باشد. و میزان تاخیر و تعجیل تعریف شده برای هریک برابر 10 دقیقه‌ در نظر گرفته شود. در این حالت اگر پرسنل تا 8:10 در محل کار حاضر شوند، مشمول کسر کار و جریمه نمی شوند، به این حالت تاخیر مجاز می گویند. اما اگر ساعت ورود 8:11 ثبت شود، 11 دقیقه کسر کار برای برای فرد محاسبه می شود. و همین اتفاق برای حالت خروج در نظر گرفته می شود یعنی کارمندان می‌توانند بعد از ساعت 16:50، خروج خود را بر روی دستگاه حضور و غیاب ثبت کنند بدون اینکه کسر کاری برایشان محاسبه گردد. به این حالت تعجیل مجاز می گویند.

 

نحوه ی محاسبه ی جریمه تاخیر کارمندان

جریمه-تاخیر-کارمندان.jpg

یکی از عواملی که در موفقیت یک سازمان تاثیر بسزایی دارد، نظم و انضباط شخصی هر یک از کارمندان آن مجموعه است. بنابراین تاخیر کارمندان، حتی به میزان کم، در دراز مدت می تواند نتایج معکوسی در کسب و کار مورد نظر داشته باشد. به همین دلیل، مدیران و مسئولان یک سازمان در مورد این موضوع حساسیت هایی دارند تا جایی که در صورت مشاهده تاخیر از کارمندان، معمولا با کارمند خاطی برخورد می کنند.

در حالت معمولی، مدت زمانی که پرسنل تأخیر در ورود یا تعجیل در خروج داشته‌ باشند، از ساعات کاری آنها کسر شده و بابت این زمان حقوقی به آنها تعلق نخواهد گرفت. و همین موضوع تا حد زیادی در کاهش میزان حقوق دریافتی کارمند تاثیر می گذارد زیرا مجموع تاخیر و تعجیل های روزانه حتی با دقایق کم در پایان ماه عدد چشمگیری می شود و در نتیجه این محاسبه علاوه بر کسر حقوق، موجب بروز اختلاف و ناراحتی میان کارمند و کارفرما می شود. و در کل گاهی این تاخیرها منجر به اخراج و خدشه دار شدن سوابق کارمند خواهد شد.

همچنین در برخی از شرکت ها یا سازمان ها کسرکارها متناسب با قوانین و ضوابط مرسوم در آن اعمال می شود. به عنوان مثال، ممکن است چارچوب سازمانی بدین شکل باشد که اگر شخصی 10 دقیقه تاخیر داشته باشد، این میزان با توجه به قوانین آن شرکت معادل 20 دقیقه تاخیر حساب شود که این محاسبه در واقع در مقدار حقوق دریافتی شخص به شدت تاثیر گذار خواهد بود. لازم به ذکر است که کسر کار در دیگر مزایای شخص نظیر، حق سنوات، عیدی و پاداش نیز موثر است.

  

حتما بخوانید: مقاله ی محاسبه ی اضافه کار در قانون کار

 

 چه مواردی شامل غیبت و عدم حضور موجه کارمند می شود؟

تاخیر-در-محل-کار.jpg

از موارد مهم انضباطی در قانون کار، می توان به غیبت و عدم حضور به موقع کارمندان در محل کار اشاره کرد. که برای آن  مصوباتی در نظر گرفته شده است. رعایت این قوانین الزامی است و مشمول تمامی کارکنان می باشد. غیبت های موجه می تواند شامل مرخصی ها و موارد زیر باشد:

  • مواردی نظیر فوت پدر، مادر، همسر و فرزندان
  • مرخصی استعلاجی در مواقع بیماری با ارائه گواهی پزشکی
  • زایمان و استفاده از مرخصی
  • احضار به مراجع قضایی
  • فوت خواهر و برادر
  • تولد فرزند

و نکته ای که باید درباره موارد فوق به آن توجه داشته باشید، مطلع ساختن مدیریت توسط کارمند است تا در صورت موجه بودن توسط مسئول مربوطه تایید و یا پیگیری شود. این نوع مرخصی ها در ماده 73 قانون کار تعریف شده و با مرخصی استحقاقی کارمندان متفاوت است.

 

تاخیر، تعجیل و غیبت در محل کار از نگاه قانون کار

تاخیر-و-تعجیل-در-قانون-کار.jpg

طبق تبصره 2 ماده 27 قانون کار، کلیه کارمندان تابع قانون کار باید مطابق قوانین داخلی محل کار خود و آیین نامه انضباطی، حضور و غیاب داشته باشند که در غیر این صورت، کارفرما این اجازه را دارد که علاوه بر پرداخت حق سنوات، حقوق و دیگر مزایای یک 1 ماه کارمند، قرارداد خود را با او فسخ نماید که البته در این مورد، باید شورای عالی کار نیز موافق باشد.

همچنین قانون کار برای جریمه تاخیر کارمندان، در صورتی که به طور مداوم و غیر موجه باشد، جریمه ای مصوب کرده که به صورت 4 روش ارائه می شود:

  • علاوه بر اخطار کتبی در پرونده کارمند، پرداخت نکردن دستمزد و مزایا به نسبت روزهای عدم حضور، غیبت و تعطیلات هفتگی او
  • فارغ از توبیخ کتبی و درج در پرونده فرد مورد نظر، عدم پرداخت حقوق و مزایای مدت عدم حضور و تعطیلات هفتگی متناسب با روزهای حضور نداشتن
  • علاوه بر اینکه به فرد اخطاری کتبی داده و همچنین در پرونده کمیته درج می شود، مطابق با روزهای غیبت، به تعطیلات هفتگی و روزهای عدم حضور او حقوق و مزایا تعلق نیز نمی گیرد.
  • پیشنهاد اخراج به مسئول مربوطه

 

حتما بخوانید: مقاله ی انواع مرخصی در قانون کار


 بهترین راه برای محاسبه جریمه تاخیر پرسنل

محاسبه-تاخیر-کارمندان.jpg

بهترین راه برای محاسبه جریمه تاخیر پرسنل بی تردید، استفاده از نرم افزارهای حضور و غیاب است. اپلیکیشن حضور و غیاب زون با محاسبه ی میزان زمان تاخیر و تعجیل می تواند در مدیریت تردد کارمندان و محاسبه ی کسرکارها به شما کمک شایانی کند.

 

حتما بخوانید: مقاله ی حضور و غیاب با موبایل

 

 آیا محاسبه جریمه تاخیر و تعجیل پرسنل تنها کارایی نرم افزار های حضور و غیاب است؟

خیر. این برنامه ها علاوه بر محاسبه جریمه، کنترل تردد و ورود و خروج دقیق کارمندان، محاسبه دقیق کارکرد پرسنل، اضافه کاری و میزان کسری کار، امکان محاسبه دستمزد پرسنل و حقوق کارمندان نیز با نرم افزار حضور و غیاب به سهولت امکان پذیر است. حذف محاسبات دستی، پیشگیری از خطای انسانی و سرعت بخشیدن به روند کاری از ویژگی های دیگر استفاده از نرم افزار حضور و غیاب است.


نتیجه گیری

جریمه تاخیر و تعجیل در کارمندان می تواند در برخی موارد موثر باشد، اما باید با دقت و با توجه به شرایط سازمان اعمال شود. و پیشنهاد می کنیم در کنار تنبیه بر روی ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری کارمندان و ارائه امکانات مناسب هم تمرکز شود.

سوالات متداول
  • تاخیر و تعجیل در کار به چه معناست؟
    به حضور بعد از ساعت شروع کار تاخیر و به خروج قبل از اتمام ساعت کار تعجیل می گویند.
مقالات مرتبط بااین مقاله
دیدگاه کاربران نمایش پرطرفدارن ترین 0 دیدگاه ثبت شده است
افزودن دیدگاه جدید راجع به این مقاله ورود به حساب کاربری

لطفا وارد حساب کاربری خود شوید