منظور از شیفت شناور اداری یا منعطف چیست؟ | what-is-flexible-shift

منظور از شیفت شناور اداری یا منعطف چیست؟

به برنامه‌ای ساعت کاری شناور به کارمندان این اختیار را می دهد تا هر ساعتی که بخواهند کار کنند و می‌توانند روز خود را زودتر یا دیرتر از ساعت کاری معمولی شروع یا به پایان برسانند. شناور شدن ساعت کار، باعث بهبود عملکرد کار کارمندان می شود و تعادل بین کار و زندگی را برقرار می کند.

0 امتیاز
زون یکشنبه 15 بهمن 1402 727 بازدید

منظور از ساعت کار شناور یا منعطف چیست؟

ساعت کاری منعطف به برنامه‌‌ی کاری‌ گفته می‌شود که طبق آن به کارمندان این اختیار داده می شود تا در ساعاتی که می خواهند کار کنند. یعنی کارکنان روز خود را زودتر یا دیرتر از ساعت کاری معمول شروع می کنند یا به پایان می رسانند.

ایم مدل شیفت به کارمندان در محیط کار از استقلال کاملی برخوردارند و می‌توانند در زمان کوتاهی با بهره‌وری بالاتری کارهایشان را انجام دهند. با منعطف بودن ساعت کاری استقلال لازم برای برقراری تعادل بین کار و زندگی را خواهید داشت به همین دلیل میزان رضایت شغلی نیز در شما بالاتر میرود

 مزایای-ساعت-کار-شناور.jpg


ساعت کاری شناور چیست و چرا برای شرکت شما مفید است؟

ساعت کاری شناور یک تاکتیک عالی برای جذب استعدادهای برتر و حفظ کارمندان با عملکرد بالا است. در حالی که بسیاری از کارمندان به دنبال انعطاف‌پذیری بیشتری در برنامه‌های خود هستند، شرکت‌هایی که این امتیاز را ارائه می‌دهند همچنین می‌توانند از کاندیداهایی با تعهدات بیرونی - مانند مراقبت از کودک یا استخدام تکمیلی - که ممکن است مانع از تعهد آنها به ساعات کاری سخت‌گیرانه شوند، متوسل شوند. با ایجاد یک ترتیب کاری انعطاف پذیر، می توانید نامزدهای باکیفیت بیشتری را جذب کنید و میزان رضایت بیشتری را در میان کارمندان موجود ایجاد کنید.


حتما بخوانید: مقاله ی آشنایی با انواع شیفت کاری و نوبت کاری  


 انواع ساعت کاری انعطاف پذیر

ساعت کاری انعطاف پذیر 5 نوع مختلف دارد، که برایتان به طور کامل توضیح داده ایم:

 انواع-ساعت-کاری-منعطف.jpg


1. ساعت کاری انعطاف پذیر

در این مدل ساعت کاری کارکنان می‌توانند زمان شروع و پایان روز کاری خود را تعیین نمایند. زمانی که حداقل ساعات کاری را در روز یا هفته داشته باشند و برای رویدادهای خاص مانند جلسات در دسترس باشند. در برخی موارد، کارفرمایان زمانی را در طول روز یا هفته تعیین می‌کنند که از همه کارکنان می‌خواهند در محل باشند.

به عنوان مثال، یک کارفرما ممکن است از همه کارمندان بخواهد که از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر در محل کار حضور داشته باشند اما به آنها اجازه دهد تا بقیه شیفت های خود را هر زمان که دوست دارند کار کنند. به این ترتیب، کسانی که ترجیح می دهند زودتر یا دیرتر کار کنند، می توانند این ساعات را در برنامه تنظیم شده خود بگنجانند.

 

2. دورکاری

دور کاری (WFH) یا خط مشی کار از راه دور، به کارمندان آزادی کار در هر مکانی را ارائه می دهد، تا زمانی که بتوانند به فناوری لازم برای وظایف شغلی خود دسترسی داشته باشند. برخی از کارفرمایان به کارمندان اجازه می دهند تا هر چقدر که دوست دارند از خانه کار کنند، در حالی که برخی دیگر حداقل به حضور مدت زمانی در محل کار نیاز دارند.

به عنوان مثال، یک کارفرما ممکن است از همه کارمندان بخواهد که در روزهای سه شنبه و پنجشنبه در دفتر کار کنند اما به آنها اجازه می دهد تا در طول هفته از راه دور کار کنند.

 

3. پاره وقت

ارائه کار پاره وقت به شما این امکان را می دهد که متخصصان با استعدادی را که قادر به انجام 44 ساعت کار در هفته را ندارند، جذب کنید. این یک ترتیب ایده آل برای کارفرمایانی است که برای پوشش برخی مسئولیت ها به کمک نیاز دارد اما کار کافی برای نیاز به یک کارمند تمام وقت را ندارد.

در موارد دیگر، کارفرمایان ممکن است دو یا سه کارمند پاره وقت را برای پوشش یک نقش تمام وقت استخدام کنند. به عنوان مثال، یک کارمند ممکن است نیمه اول هفته را پوشش دهد در حالی که کارمند دیگری برای نیمه دوم کار می کند.

 

4. هفته کاری فشرده

در یک تنظیم فشرده هفته کاری، کارمندان در ازای روزهای کاری کمتر، شیفت های طولانی تری کار می کنند. به عنوان مثال، به جای کار کردن پنج روز در هفته، کارکنان ممکن است چهار روز 10 ساعته کار کنند.

 

5. به اشتراک گذاری شغل

به اشتراک گذاری شغل یک ترتیب خلاقانه و کاربردی است که در آن دو کارگر مسئولیت یک شغل را به اشتراک می گذارند. سهم مزایا و مسئولیت با نحوه تقسیم کار تعیین می شود، خواه 50/50 باشد یا ترکیبی دیگر. هر دوی این افراد شریک شغلی محسوب می شوند و حتی می توانند برنامه هایی با هم تداخل داشته باشند. یافتن شرکای کاملاً سازگار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما وقتی این اتفاق می‌افتد، هر کدام نقاط قوت و مهارت‌های خود را به این موقعیت می‌آورند.

به خاطر داشته باشید، بسته به فرهنگ و نیازهای سازمانی خود، می توانید چندین نوع برنامه کاری انعطاف پذیر را ترکیب کنید. برای مثال، برخی از شرکت‌ها هم زمان انعطاف‌پذیر و هم دورکاری را برای به حداکثر رساندن آزادی کارکنان ارائه می‌دهند.

 

منظور از ساعت کاری شناور کارمندان چیست؟

ساعت کاری شناور به این معنی نیست که شما ساعات کمتری کار می کنید. حتی شاید در این روش ساعت کار کردن شما بیشتر از قبل هم می شود. در ساعت کاری منعطف زمان شروع و پایان روز کاری شما دیگر مطابق شیفت ثابت نیست. بلکه شما می‌توانید روز کاری‌تان را زودتر یا دیرتر از این ساعات شروع کنید. البته این ساعات کاری با توجه به نیازهای شغلی شما، نحوه عملکرد کسب‌وکار و صنعتی که در آن کار می‌کنید متفاوت است. مثلا شما بخواهید به‌جای ساعت 8 ساعت ۱۰ در محل کارتان حاضر شوید و در ادامه تا ساعت 7 کار کنید. تعیین ساعت کاری شناور براساس توافقات بین کارمند و کارفرما انجام می‌شود.

 ساعت-کاری-شناور.jpg


ساعت کاری اصلی چیست؟

در ساعت کاری اصلی کارکنان باید در آن زمان در محل کار حضور داشته باشند. ساعات خارج از آن‌، ساعت کاری منعطف است که کارمند مجاز است از هر ساعتی که می‌خواهد کار کند و در ساعت دل‌خواه کارش را پایان دهد.


کدام مشاغل می‌توانند از ساعت کاری شناور یا منعطف استفاده کنند؟

بسته به ماهیت هر کسب‌وکار و صنعتی که در آن مشغول هستید، می‌توانید از ساعت کاری منعطف استفاده کنید. به طور مثال بعضی از کسب‌وکارها ساعت کاری منعطف را در دستور کار خود دارند در حالی که بعضی دیگر به دلیل محدودیت‌هایی که دارند امکان اجرای این برنامه را ندارند.

کارفرما از نظر قانونی تعهد دارد که تحت هر شرایطی درخواست کارکنان خود را در نظر گیرد. اما می‌تواند درخواست کارکنان را رد کند اما برای این کار به دلایل بسیار منطقی‌ای نیاز دارد از جمله این دلایل می‌توان به ایجاد هزینه‌های بیشتر یا نیاز به ثابت بودن ساعات کاری اشاره کرد. در ادامه بعضی از صنایع و مشاغلی که می توانند ساعت کاری منعطف داشته باشند نام می‌بریم:

  کارمندان-با-ساعت-کاری-شناور.jpg


مشاغل فنی

مانند تکنسین برق، لوله کشی، مکانیکی، نجاری، کلید سازی، طراح گرافیک، مدیر پروژه، مدیر فناوری اطلاعات و طراح وب

 

رسانه و ارتباطات

مشاغل مربوط به رسانه مانند ویرایشگر و ویراستار، نماینده روابط عمومی، کپی رایتر، استراتژیست برند، وبلاگ نویس، نویسنده محتوا، مترجم ، وبلاگ نویس، مشاور بازاریابی

 

کسب و کار و فروش

 مانند بازاریاب محصول، مشاور مدیریتی، مشاور بازاریابی، مالک محصول، نماینده خدمات مشتریان، نماینده فروش، تحلیلگر کسب و کار، نماینده فروش، تحلیلگر تجاری و پشتیبان

 

مشاغل پزشکی

مانند مربی شخصی، پرستار، ارائه دهنده خدمات بهداشت در منزل و داروساز

 

ساعت کاری منعطف یا شناور چه مزایایی دارد؟

اجازه دادن به کارکنان خود برای انتخاب مکان و زمان کار، مزایای بی شماری را برای هم برای سازمان و هم کارمندان به همراه دارد. داشتن زمان کافی برای انجام کارهای شخصی و مسئولیت‌های زندگی کارمندان از مهم ترین نکات است، در ادامه مزایای بیشتر ساعت کاری شناور زیر اشاره کرده ایم:

شیفت-منعطف.jpg 


جذب استعدادهای بیشتر

برخی از متخصصان بسیار ماهر ممکن است ترجیح دهند برای مشاغل با شرکت هایی که ساعات کاری سخت را رعایت می کنند درخواست ندهند، تا بتوانند  مسئولیت‌های خارج از محل کار خود را بهتر مدیریت کنند، مانند بردن بچه ها به مدرسه، مراقبت از یک بیمار یا کار کردن در شغل دوم. با حذف این محدودیت‌ها، می‌توانید متخصصان با استعداد بیشتری را جذب کنید و استخدام متقاضیان خود را افزایش دهید.

 

ساعت کاری انعطاف پذیر باعث افزایش بهره وری می‌شود

زمانی که کارمندان تحت فشار ترافیک ساعات شلوغی قرار نگیرند یا مجبور به کار در ساعاتی از روز که کارایی کمتری دارند، نباشند، به طور کلی بهره وری بهبود می یابد. برخی از افراد در ساعات اولیه صبح بهترین عملکرد را دارند، برخی در شب بهترین کار را انجام می دهند و برخی دیگر ترجیح می دهند کار خود را در چندین جلسه در طول روز پخش کنند. علاوه بر این، از آنجایی که برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند مشارکت کارکنان را افزایش دهد، کارگران ممکن است در زمان‌های کاری مربوطه متمرکزتر و متعهدتر باشند.

 

بهبود تعادل بین کار و زندگی کارکنان

بسیاری از کارمندان برای مدیریت خواسته های شغلی خود تلاش می کنند و در عین حال زمانی برای خانواده، دوستان، سرگرمی ها و مراقبت از خود پیدا می کنند. این اغلب منجر به نرخ بالاتر استرس می شود و کارکنان را در معرض افزایش خطر فرسودگی شغلی قرار می دهد. زمانی که کارکنان تحت فشار قرار می گیرند، عملکرد و بهره وری آسیب می بیند.

 

کاهش غیبت

 شرکت‌هایی با ساعات کاری سخت که کارکنان را ملزم به کار در محل می‌کنند، می‌توانند مدیریت وظایف بیرونی را برای کارمندان دشوار کنند، مانند شرایط اضطراری خانگی یا یک کودک بیمار. اگر به کارمندان برنامه‌های انعطاف‌پذیری ارائه دهید، آنها می‌توانند این تعهدات را برطرف کنند و در نتیجه غیبت‌های برنامه‌ریزی نشده کمتر، اختلالات کمتر و پروژه‌های بیشتری به موقع تحویل داده شوند.

 

ساعت کاری شناور بقا و ماندگاری کارکنان در شرکت را بهبود می‌بخشد

از آن‌جا که ساعت کاری انعطاف پذیر یکی از جذاب‌ترین مزایایی است که شرکت‌ها به تیم‌های خود ارائه می‌دهند، شرکت‌هایی که ساعت کاری منعطفی را ارائه می‌دهند، به طور کلی ماندگاری و بقای بالاتری دارند. مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از کارکنان ساعت کاری منعطف را به تعطیلات اضافی ترجیح می‌دهند و حتی برخی از آن‌ها حاضرند در قبال داشتن ساعت کاری شناور ، حقوق کمتری دریافت کنند، علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که کارکنانی که ساعت کاری منعطف دارند، به کارفرمایان خود وفادارتر هستند.

با بهبود میزان بقا و ماندگاری کارکنان در شرکت، می‌توانید هزینه‌های جذب، استخدام و آموزش اعضای جدید تیم را کاهش دهید. در نهایت، ساعت کاری منعطف می‌تواند سرمایه‌ی چشم‌گیری را به شما بازگرداند و سبب کاهش هزینه در سازمان شود.

 

 نیاز کارکنان به مراجعه به مدیران به حداقل می‌رسد

وقتی کارکنان از راه دور و با ساعت کاری شناور کار می‌کنند، به طور مستقل‌تری کار می‌کنند. این امر در به حداقل‌ رساندن نیاز مراجعه به مدیران کمک می‌کند. در بیش‌تر موارد، کارکنان به‌سادگی روی کار خود تمرکز می‌کنند و در صورت لزوم، به مدیران خود مراجعه می‌کنند. ساعت کاری منعطف به مدیران کمک می‌کند تا زمان بیش‌تری داشته‌باشند و می‌توانند آن زمان را برای تمرکز بر کارهای دیگر صرف کنند؛ به‌علاوه، هنگامی ‌که کارکنان نشان دهند که با یک برنامه‌ی غیر‌سنتی نیز از بازده بالایی برخوردار هستند، شاید فرصت‌های کاری دیگری نیز برای آن‌ها فراهم شود.

  

مشکلات شناور شدن ساعت کار کارمندان

با داشتن ساعت کاری شناور ممکن است کار و زندگی تا حد زیادی با هم ادغام شوند. مثلا موقعی که در خانه کار می‌کنید، وجود کارهای خانه می‌تواند کارتان را تا مدتی به تعویق بیندازد و در نهایت بهره‌وری شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند به همین دلیل شناور شدن ساعت کار نیز با مشکلاتی رو به روست که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معایب-ساعت-کاری-شناور.jpg

 

کاهش کار گروهی در بین کارمندان

کار کردن در محیطی که هر کس ساعت و برنامه متفاوتی دارد می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. قطعاً رفت و آمدهایی که در زمان‌های مختلف به وجود میاید می‌تواند در تمرکز کارمندان اختلال ایجاد کند و امکان ارتباط اجتماعی و هم‌صحبتی و هم‌فکری میان کارمندان نیز کمتر خواهد شد که باعث از بین رفتن صمیمیت بین اعضا گروه می‌شود. البته اگر در هفته روزهایی وجود داشته باشد که همه در ساعت مشخص به سرکار رفته و در کنار هم حضور داشته باشند تا حد زیادی این اشکال را بر طرف می‌کند.

 

از بین رفتن مرز بین مسئولیت های شخصی و کاری

در قانون شناوری ساعت کار شاید شما یا صاحبان مشاغل احساس کنید که همه روز در حال کار هستید. در حالی که در زمان داشتن ساعت کاری ثابت این مشکل به وجود نخواهد آمد و زمان شما بعد از ساعت کاری کاملاً در اختیار خودتان خواهد بود.

 

ساعت کاری ثابت بهتر است یا شناور و منعطف؟

در کل نمی‌توان گفت کدام یکی از این روش‌های کاری بهتر از دیگری است و بسته به شرکتی که در آن کار می‌کنید و روش‌ کاری، این موضوع تاثیر دارد. در ساعت کاری منعطف شما راحت تر به کارهایتان می رسید و بازدهی بیشتری خواهید داشت. و در طرف مقابل ساعت کاری ثابت، نظم دقیق‌تری به شما می دهد و می دانید چه زمانی قرار است، چه کاری انجام دهید.

سوالات متداول
  • چرا کارمندان به دنبال کار انعطاف پذیر هستند؟
    افزایش بهره‌وری و کاهش فرسودگی شغلی از دلایلی است که کارکنان می‌خواهند ساعت کاری انعطاف‌پذیر داشته باشند.
مقالات مرتبط بااین مقاله
دیدگاه کاربران نمایش پرطرفدارن ترین 0 دیدگاه ثبت شده است
افزودن دیدگاه جدید راجع به این مقاله ورود به حساب کاربری

لطفا وارد حساب کاربری خود شوید