وب اپلیکیشن یا وب اپ چیست و چگونه کار می کند؟ | زون | webapplication

وب اپلیکیشن یا وب اپ چیست و چگونه کار می کند؟ | زون

وب اپلیکیشن چیست و چگونه کار می کند؟ وب اپلیکیشن حضور و غیاب چیست؟ نرم افزار حضور و غیاب تحت وب زون در همه مرورگرها قابل اجراست. زون نرم افزار حضور و غیاب تحت وب و موبایل بوده و امکان کنترل تردد کارکنان و حضور و غیاب پرسنل را فراهم می کند. 

0 امتیاز
زون سه شنبه 24 مرداد 1402 1226 بازدید

وب اپلیکیشن یا وب اپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

وب-اپلیکیشن-چیست.jpg


اگر نمی‌دانید وب اپلیکیشن چیست؟ نرم‌افزارهای تحت وب را نمی‌شناسید و نمی‌توانید تفاوت نرم‌افزارهای تحت وب را از نرم‌افزارهای آفلاین تشخیص دهید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا شما را به‌طور کامل راهنمایی کنیم.

درک تفاوت بین یک برنامه وب و یک برنامه تلفن همراه بومی نه تنها می تواند به شما در انتخاب بهتر به عنوان یک کاربر کمک کند، بلکه می تواند به شما در انتخاب بهتر به عنوان یک توسعه دهنده کمک کند..


نرم‌ افزار تحت وب یا وب اپلیکیشن چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن به این پرسش پاسخ دهیم که وب اپلیکیشن چیست؟ باید بگوییم وب اپلیکیشن یک برنامه کاربردی است که بر روی یک سرور راه دور ذخیره می شود و از طریق یک رابط مرورگر از بر روی بستر اینترنت ارائه می شود. وب سرویس ها طبق تعریف وب اپلیکیشن هستند.

توسعه دهندگان برنامه های کاربردی وب را برای طیف گسترده ای از کاربردها و کاربران، از یک سازمان گرفته تا یک فرد به دلایل متعدد طراحی می کنند. برنامه های کاربردی وب اپلیکیشن می تواند شامل ایمیل، ماشین حساب آنلاین یا فروشگاه های تجارت الکترونیک باشند. و کاربران می توانند با یک مرورگر به برنامه های وب دسترسی داشته باشند.

برخی از وب اپلیکیشن‌ها فقط توسط یک مرورگر خاص قابلیت استفاده دارند؛ اما اغلب آن‌ها با هر مرورگری بدون مشکل کار می‌کنند.


وب اپلیکیشن چگونه کار می کنند؟

وب اپلیکیشن نیازی به دانلود ندارند زیرا از طریق شبکه قابل دسترسی هستند. کاربران می توانند از طریق مرورگر وب مانند گوگل کروم، موزیلا، فایرفاکس یا سافاری به یک برنامه وب دسترسی داشته باشند.

برای اینکه یک وب اپلیکیشن کار کند، به وب سرور، سرور برنامه و پایگاه داده نیاز دارد. سرورهای وب درخواست‌هایی را که از یک کلاینت می‌آیند مدیریت می‌کنند، و سرور برنامه کار درخواستی را تکمیل می‌کند. و پایگاه داده ذخیره اطلاعات را بر عهده دارد.


نحوه ی ساخت وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن ها معمولاً دارای چرخه های توسعه کوتاه و تیم های توسعه کوچک هستند. توسعه دهندگان اکثر وب اپلیکیشن ها را در JavaScript, HTML5 or CSS می نویسند. و معمولا برنامه نویسی سمت سرور از زبان هایی مانند پایتون، جاوا و روبی استفاده می شود.


مزایای وب اپلیکیشن 

برخی از مزایای رایج عبارتند از:

  • چندین کاربر می توانند به یک نسخه از یک برنامه دسترسی داشته باشند.
  • کاربران نیازی به نصب برنامه ندارند.
  • کاربران می توانند از طریق پلتفرم های مختلف مانند دسکتاپ، لپ تاپ یا موبایل به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند.
  • کاربران می توانند از طریق چندین مرورگر به برنامه دسترسی داشته باشند.


حتما بخوانید: آشنایی بیشتر با وب اپلیکیشن ها مقاله وب اپلیکشن حضور و غیاب پیش رونده خوانده شود


وب اپلیکیشن ها در مقایسه با  برنامه بومی و ترکیبی

وب اپلیکیشن ها گاهی اوقات با برنامه های بومی مقایسه می شوند، برنامه هایی که توسعه دهندگان به طور خاص برای یک پلت فرم یا دستگاه خاص می سازند و روی آن دستگاه نصب می کنند. برنامه‌های بومی معمولاً می‌توانند از سخت‌افزار خاص دستگاه، مانند GPS یا دوربین در یک برنامه بومی تلفن همراه استفاده کنند.

برنامه هایی که این دو رویکرد را ترکیب می کنند، گاهی اوقات به عنوان برنامه های کاربردی ترکیبی نامیده می شوند. برنامه‌های ترکیبی مشابه وب اپلیکیشن ها کار می‌کنند، اما مانند یک برنامه بومی روی دستگاه نصب می‌شوند. برنامه های ترکیبی همچنین می توانند با استفاده از API های داخلی از منابع خاص دستگاه بهره ببرند. برنامه های بومی دانلود شده گاهی اوقات می توانند به صورت آفلاین کار کنند. با این حال، برنامه های ترکیبی این قابلیت را ندارند. یک برنامه ترکیبی معمولاً عناصر ناوبری مشابهی را با یک برنامه وب به اشتراک می گذارد زیرا آنها عمدتاً بر اساس برنامه های وب هستند.


تفاوت بین وب اپلیکیشن و اپلیکیشن

اپلیکیشن ها باید از فروشگاه برنامه ها نصب شوند، در حالی که برنامه های وب را می توان به راحتی از هر مرورگری مشاهده کرد بنابراین نیازی به نصب ندارند. برنامه های تلفن همراه حتی به صورت آفلاین قابل دسترسی هستند، و این در مورد برنامه های وب اپلیکیشن ها صدق نمی کند زیرا مرورگرها بدون اتصال به اینترنت درست عمل نمی کنند.


تفاوت بین وبسایت و وب اپلیکیشن ها

شباهت های زیادی بین وب سایت ها و برنامه های وب وجود دارد. بسیاری از مردم استدلال هایی دارند که برنامه های وب مرحله بعدی تکامل وب سایت ها هستند. با این حال، تفاوت های اساسی بین این دو فناوری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. تفاوت های اساسی بین برنامه های کاربردی وب و وب سایت ها عبارتند از:

 

عملکرد

از دیدگاه کاربر، تفاوت قابل توجه بین وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب در عملکرد است. وب‌سایت‌ها برای اطلاع‌رسانی خدمت می‌کنند و برنامه‌های وب برای کمک. محتوای یک وب سایت قابل مشاهده، خواندن یا گوش دادن است، اما کاربر نمی تواند آن را دستکاری کند. برعکس، محتوای موجود در وب اپلیکیشن ها نه تنها قابل مشاهده است، بلکه حاوی عناصر تعاملی است. برنامه های کاربردی وب به کاربران امکان تغییرات در داده ها را می دهند.

 

پیچیدگی

وب اپلیکیشن ها  بسیار پیچیده تر از وب سایت ها هستند. وب سایت ها فقط مجموعه ای از صفحات وب ثابت هستند. بله، استانداردهای توسعه وب مدرن، وب سایت ها را تعاملی تر کرده است، اما ساخت آنها در مقایسه با برنامه های کاربردی وب هنوز نسبتاً ساده است. وب اپلیکیشن ها  نه تنها باید یک سرویس ارائه دهند و یکپارچه عمل کنند، بلکه به خدمات پشتیبان، سطوح مختلف کاربر و قابلیت های پردازش داده نیاز دارند. علاوه بر این، امنیت برنامه های کاربردی وب نیاز به راه حل های پیشرفته تری دارد.

در حالی که برنامه های کاربردی وب را می توان با همان فناوری های وب مانند وب سایت ها مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS ساخت، برنامه ها همچنین باید از زبان های برنامه نویسی پیشرفته تری مانند PHP، چارچوب ها و اسکریپت های سمت سرور استفاده کنند. علاوه بر این، طراحی UX/UI برای وب اپلیکیشن ها  بسیار مهم است زیرا کاربران به طور فعال با آنها تعامل دارند.

 

سطح دسترسی

دسترسی عمومی مشخصه وب سایت ها است، اما تقریباً همه برنامه های وب نیاز به ثبت نام و احراز هویت دارند. در بیشتر موارد، بازدیدکنندگان وب سایت ثبت نام نشده دسترسی و تجربه مشابهی با کاربران ثبت شده دارند. از سوی دیگر، برنامه‌های وب تقریباً همیشه نیاز به احراز هویت کاربر دارند زیرا خدمات سفارشی‌سازی شده با نیازهای کاربر را ارائه می‌دهند. برنامه های بانکی یک مثال عالی از این موضوع در دنیای واقعی ارائه می دهند. بله، به همه دارندگان حساب به صورت آنلاین خدمات مشابه ارائه می شود، اما هر کاربر بر اساس اطلاعات بانکی شخصی خود تجربه منحصر به فردی دارد.


مثال هایی برای وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن ها اشکال مختلفی دارند. آنها می توانند فرم های آنلاین، سبد خرید، پردازشگرهای کلمه، صفحات گسترده، ایمیل و غیره باشند. بیایید نگاهی به برخی از محبوب ترین برنامه های وب امروزی بیندازیم.


جیمیل

جیمیل.jpg

جیمیل یکی از بهترین نمونه های یک وب اپلیکیشن است. به کاربران امکان می دهد به ایمیل ها پاسخ دهند، ایمیل های جدید بنویسند، ایمیل های قدیمی را بایگانی کنند و با سایر کاربران چت کنند. همچنین می توانند صندوق ورودی خود را جستجو کنند، هرزنامه ها، پیام های ستاره دار و موارد دیگر را گزارش کنند. تفاوت عمده بین برنامه وب Gmail و برنامه تلفن همراه بومی برای دستگاه‌های Android و iOS این است که نمی‌توانید اعلان‌های جدید دریافت کنید.


توییتر

tweeter.jpg

زمانی که توییتر در سال 2017 یک برنامه وب پیشرفته را منتشر کرد، به یکی از نمونه های برتر این فناوری جدید تبدیل شد. برای کاربرانی که فضای ذخیره‌سازی زیادی روی گوشی خود ندارند، PWA توییتر یک جایگزین عالی برای اپلیکیشن موبایل آن است. با استفاده از PWA، می‌توانید توییت‌ها را بنویسید، لایک کنید، بازتوییت کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. با این حال، برنامه وب فاقد برخی از عملکردهایی است که برنامه بومی ارائه می دهد. برای مثال، در حال حاضر از ویژگی Fleets پشتیبانی نمی کند.

لازم به ذکر است که ایلان ماسک این شبکه‌ی اجتماعی که از ماه‌ها پیش به زیرمجموعه‌ی ایکس کورپ تبدیل شده بود، اکنون «ایکس» تغییر نام داده است. و حتی لوگوی توییتر را نیز عوض کرده است تا پرنده‌ی آبی نمادین، به‌ خاطره‌ها بپیوندد.


تاکسی اینترنتی اوبر

uber.jpg

Uber وب اپلیکیشن خود را از ابتدا در سال 2017 بازسازی کرد تا اطمینان حاصل کند که کاربران می توانند بدون توجه به اینکه کجا هستند، چه دستگاهی دارند یا شبکه چه سرعتی دارن، درخواست سفر کنند. سازگار با تمام مرورگرهای مدرن و کمتر از 50 کیلوبایت، قادر است به سرعت در هر دستگاه و حتی در شبکه های 2G بارگذاری شود.

 

وب اپلیکیشن حضور و غیاب

وب اپلیکیشن حضور و غیاب برای کنترل و مدیریت حضور در کلاس ها یا محل کار استفاده می شود. کارکنان می توانند رویدادهای فعلی، گذشته یا آینده را در آن مشاهده و بررسی کنند. برنامه وب اپلیکیشن حضور و غیاب را می توان در رایانه، تبلت و موبایل استفاده کرد. 


وب اپلیکیشن زون

نرم افزار تحت وب و موبایل زون یک برنامه ی بسیار قوی با امکان ارائه داشبورد مدیریتی جامع و گزارشات پویاست. که با هزینه بسیار پایین در دسترس مشاغل مختلف قرار می گیرد. 

همچنین شما با رفتن به صفحه دانلود اپلیکیشن می توانید از نسخه وب اپلیکیشن زون استفاده نمایید.

مقالات مرتبط بااین مقاله
دیدگاه کاربران نمایش پرطرفدارن ترین 0 دیدگاه ثبت شده است
افزودن دیدگاه جدید راجع به این مقاله ورود به حساب کاربری

لطفا وارد حساب کاربری خود شوید